سوء مدیریت‌ها خشکسالی را به خوزستان تحمیل کرد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، خشکسالی سال‌های اخیر را ناشی از سوء مدیریت منابع آب در خوزستان دانست.

خبرگزاری فارس: سوء مدیریت‌ها خشکسالی را به خوزستان تحمیل کرد

 

دکتر مهدی قمشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: خشکسالی سال‌های اخیر به دلیل سوء مدیریت منابع آب به خوزستانی‌ها تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع آب حداقل در چند سال اخیر امتحان خوبی پس نداده است، تصریح کرد: به دلیل مشکل گاز در کشور، در مدت دو سال مقدار زیادی از حجم آب پشت سدها برای استحصال برق در زمستان رهاسازی شد در نتیجه در همان سال‌ها در تابستان با مشکل تأمین آب روبه‌رو شدیم.

قمشی افزود: با وقوع خشکسالی نفوذ جبهه شور از دریا به پایین دست رودخانه کارون رخ داد، در همان سال‌ها کیفیت آب شرب در شهرهای خرمشهر و آبادان به شدت پایین آمد؛ البته در حال حاضر با اجرای طرح غدیر مشکل آب شرب تا حدودی برطرف شده است.

این استاد دانشکده علوم آب در مورد طرح آبرسانی غدیر که قرار است آب شرب 12 شهر و تعداد زیادی از روستاهای استان را از رودخانه دز تأمین کند، اظهار کرد: مسدود کردن مقطعی از رودخانه کارون و بر هم زدن کیفیت آن منطقی  نیست، چرا که رودخانه باید بتواند وظیفه آوردن آب شیرین را در سالیان بعد هم مانند گذشته انجام دهد و آبگیری از آن نباید متوقف شود.

وی افزود:‌ درست این است که کارون به صورتی مدیریت شود که مقطع رودخانه و عمق و عرض مناسبی داشته باشد و با جلوگیری از ورود مواد آلاینده و فاضلاب کیفیت و وضعیت طبیعی آن حفظ شود.

قمشی مدیریت بر منابع آب به ویژه رودخانه کارون را ناصحیح دانست و تصریح کرد: به دلیل اینکه مدیران خوبی برای رودخانه کارون نبودیم، بناست برای رسیدن آب شرب سالم به مردم شهرها و روستاها طرح غدیر آبرسانی از مخزن سد دز اجرا شود. به این معنی که صرف هزینه‌های کلان انتقال آب از سد دز به جلوگیری از تخلیه فاضلاب به کارون ترجیح داده می‌شود. طرح غدیر به عنوان تنها گزینه آبرسانی مطرح می‌شود، در حالی که مدیریت صحیح بر منابع آب ایجاب می‌کند فکری به حال نجات کارون کنیم، نه اینکه منبع آب شرب را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه اجرای طرح آبرسانی غدیر نوید خوبی برای رودخانه کارون نیست، گفت: با اجرای این طرح عدم اجرای تعهدات در قبال رودخانه کارون بیشتر می‌شود، چرا که دیگر برای تأمین آب شرب نیز به این رودخانه نیازی نخواهیم داشت.

این متخصص علوم آب با تأکید بر وظایف شهروندان نسبت به آیندگان،‌ تصریح کرد:‌ مسئولان باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که در فرآیند اجرای طرح آبرسانی غدیر حیات رودخانه کارون از بین نرود.

سازمان آب و برق خوزستان اخیرا نسبت به وقوع خشکسالی در حوزه رودخانه‌های کرخه،‌ کارون و‌ دز هشدار داده است. بر اساس گزارش‌ها آورد این سه رودخانه از 50 تا 80 درصد کاهش داشته و وضعیت منابع آب به ویژه در رودخانه کرخه فوق بحرانی است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 16 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 237
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 244
بازدید ماه : 370
بازدید کل : 24094
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

.

.

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 237
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 244
بازدید ماه : 370
بازدید کل : 24094
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->